licznik

Tak początkowo nie załapałem o co chodzi w tym pytaniu o zużycie energii przez pompkę obiegową, dlatego podałem zużycie prądu za cały rok, a do pompki co nie mam osobnego podlicznika, ale mogę uzupełnić - u mnie pompka chodzi na 1 biegu, pobiera 56W, programator pozwala jej się włączyć na 8 godz/dobę, ale jak temperatura w domu jest wyższa od zapodanej (u mnie 22stC) - zwykle tak jest to ta pompka się nie włącza. Ale specjalnie zrobię rachunek: gdyby przez 200 dni w roku chodziła po 8 godz to pracowałaby 1600 godz zużyłaby 89,6kWh, ale programator w tym czasie rzadko ją uruchamia (temp w domu jest wyższa, bo palę w kominku), mogę przyjąć do rozliczenia max 1/3 tego zużycie tj 30kWh rocznie - dużo, mało - pozostawiam do oceny, jak również koszt jednostkowy kWh. Z drugiej strony zaczynam rozumieć użytkowników pc, którzy swoje drogie inwestycje uzasadniają niskim kosztem eksploatacji, dlatego liczą cop = 4, a koszt kWh po 25gr, ale w tym wszystkim pomijany jest najważniejszy fakt tj zapłacona faktura.Wlasnie dlatego ja podalem calkowite zuzycie energii elektrycznej i tej zuzytej przez moja PCi - dla porownania co i jak. Nie widze sensu oszukiwac siebie i innych zeby udowodnic jakies dziwne zuzycia pradu. Mam podlicznik na pompę ciepła wraz z pompami obiegowymi. Ale mam dodatkowo kolektory słoneczne, które podgrzewają ciepłą wodę. Energia pobierana przez pompkę obiegową kolektorów słonecznych też jest zliczana przez ten podlicznik. Jednak wydzielenie z tego energii potrzebnej do ogrzewania byłoby mi trudno, bo z ciepła zgromadzonego w podgrzewaczu ciepłej wody (grzanego przez PCi i kolektory słoneczne) korzysta też grzejnik łazienkowy. Wolę więc całą energię z podlicznika traktować jako energię zużywaną na ogrzewanie. W zimie praktycznie cała ciepła woda podgrzewana jest przez PCi. Zużycie ciepłej wody to u mnie ~100litrów dziennie (przeważnie 2 osoby), na co przy podgrzaniu od 10 do 45 st. C potrzeba 4,1kWh. Pompa ciepła przy podgrzewaniu ciepłej wody pracuje z COP ~3,0 więc dziennie na ten cel zużywam ~1,4kWh. Gdyby takie zużycie energii do przygotowania cwu było przez cały rok, to od podanego wcześniej zużycia na ogrzewanie i ciepłą wodę 2780kWh mógłbym odjąć 511kWh, co dałoby mi wynik 2269kWh na ogrzewanie, czyli 20,8kWh/m2 rocznie. Wynik ten mógłby jednak być zaniżony, bo latem zużywam na podgrzanie ciepłej wody mniej energii - kolektory słoneczne pracując przez 8h zużywają ~0,5kWh energii. cop=4 to dla samej PCi, dla calego ukladu cop jest nizsze. Dla mojego ukladu cop srednie przez te 63 dni wychodzi ok. 3,7 - dla co + cwu

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

dylemat

to jest apartament

BL